RPG, co to je?

Tento text je pro všechny, kteří dosud nejsou obeznámeni s významem zkratky RPG, potažmo pojmu roleplaying game.

RPG je druh společenské hry, ve které hráči přijímají role imaginárních postav a prožívají v jejich kůži všemožná dobrodružství. Pod pojmem RPG existuje spousta komerčních i nekomerčních her, které poskytují pravidla a nápady pro hry v různých žánrech a prostředích. V České republice je například poměrně známá hra jménem Dračí Doupě.

Asi nejsnazším způsobem, jak popsat fungování RPG, je ukázat je v praxi. Z pochopitelných důvodů vám ale mohu poskytnout jen záznam z imaginární hry. Řekněme, že se sešli tři hráči, aby si zahráli Dungeons and Dragons (dále DnD), hru ve které hráči hrají role dobrodruhů ve světě připomínajícím Tolkienova Pána prstenů. Začněme pěkně in medias res, v podzemí (údajně) opuštěné trpasličí pevnosti:

David (vypravěč): Na dveře dopadnul další úder a dřevo povážlivě zapraskalo. Ještě chvíli a skřeti vtrhnou do místnosti. Ven vedou jen dveře, které jste za sebou před chvílí zabouchli.

Tomáš (Engril, hraničář): Zapřu dveře ramenem, abych dal Ravenovi ještě trochu času a procedím přes zuby: „Teď by se nám hodil záložní plán!“

Petr (Raven, čaroděj): „Záložní plán! Záložní plán! V první řadě tu podle Boriho těch smradlavých bestií nemělo být tolik!“ Rozhlédnu se okolo a pokusím se vybavit si staré plány, které nám trpaslíci ukázali. Nevedly z této místnosti tajné dveře nebo tak něco?

Ve většině RPG jeden z hráčů zastupuje roli vypravěče, který nehraje jednu postavu, ale veškeré „vedlejší“ postavy, vymýšlí výzvy a zajímavé události, hraje celý svět, ve kterém postavy ostatníh hráčů žijí, příšery a protivníky. V tomto příkladu to je David.

V RPG je běžné, že postavy jsou představiteli určitých archetypů, šablon, chcete-li. V DnD jsou tyto šablony vyjádřeny povoláním a rasou. Tomáš hraje hraničáře, schopného bojovníka, který se vyzná v divočině. Petr hraje čaroděje, který disponuje širokou škálou zaklínadel. Oba dobrodruhové z našeho příkladu jsou lidé, ale v DnD lze hrát také trpaslíky, elfy nebo půlčíky.

David (vypraveč, k Tomášovi): Udržet dveře zavřené, než Raven něco vymyslí bude obtížné. Cítíš, jak na ně z druhé strany dopadají sekery. Hoď si na sílu proti cílovému číslu 15. Jestli neuspěješ, dvěře povolí a budete se skřetům muset postavit.

V RPG je běžné, že se konflikty a napínavé situace řeší pomocí kostek. Boj, zjišťování informací, vyjednávání, svádění… to všechno závisí na vynalézavosti hráče, schopnostech postavy a do jisté míry na náhodě.

V DnD se používá hod dvacetistěnnou kostkou, ke kterému se přičítá modifikátor a výsledek se porovnává s cílovým číslem vyjadřujícím obtížnost úkolu. V Tomášově případě by hod mohl vypadat takhle:

Tomáš (Engril): Hodí kostkou.  Jedenáct. K tomu připočtu +4 za svou sílu, takže mám přesně 15! Sice mi vedle obličeje ze dveří vyrazilo ostří sekery, ale zatím drží! „Raaaveeeneee!!!“

Petr (Raven): „Ticho! Snažím se přemýšlet!“ (k Davidovi) Co ty tajné dveře, jsou tu nějaké?

David (vypravěč): Hoď si na inteligenci. Jestli hodíš 15 a víc, tak tu ta chodba opravdu bude… a vzpomeneš si na to, kde přesně. A přičti k hodu +2 za čas, který ti poskytnul Engril.

Výsledek hodu může i rozhodnout o „objektivní“ realitě herního světa – třeba o tom, jestli jsou v místnosti tajné dveře. I když si Petr bude házet na inteligenci, jestli se jeho postava rozpomene na detaily mapy, ve skutečnosti tím rozhodne o obsahu samotných plánů.

Situace se dále podle Petrova hodu může vyvíjet různě. Dobrodruhové mohou najít skryté dveře a ztratit se pronásledovatelům v labyrintu tajných chodeb. Nebo skřeti nakonec dveře vyrazí a Engril s Ravenem se budou muset bránit (zrovna pro boj má DnD rozsáhlá pravidla, vychází z válečných her).

Pokud přežijí tuto nebezpečnou situaci a mnoho dalších, možná prozkoumají celou pevnost, najdou zapomenuté trpasličí poklady a získají si vděk a slávu mezi trpaslíky… a zažijí zpoustu zábavy, pochopitelně, to je hlavní cíl hry.

Zde ale cesta postav končit nemusí. Imaginární svět, ve kterém postavy žijí je plný příšer, které je třeba porazit, bezpráví, která je třeba napravit, a dobrodružství, která lze zažít. A se zkušeností se postavy stávají slinějšími a mocnějšími. DnD obsahuje systém bodů zkušenosti (XP, z anglického experience points), které jsou udělovány za poražení nepřátel, vyřešení nebezpečných situací ale i za dobré nápady. Když postava nasbírá určitý počet zkušeností, získá nové schopnosti a zlepší se v těch starých a může se tak postavit mocnějším a nebezpečnějším výzvám. A prožít tak přiběhy, které jiní prožívají při čtení knih a sledování filmů…

Tomáš (Engril, máchá ve vzduchu pomyslným žejdlíkem piva): „…ale jak jsem měl tušit, že tady čáryfuk nenašel tajnou chodbu, ale jen tajný… š… ššš…“

David (vypravěč): Trpaslíci ti očima visí na rtech. Hltají každé tvé slovo…

Tomáš (Engril): „Tajný… špajz. Nebo to tak aspoň vypadalo. Notnou dobu jsme museli sedět na zaprášené truhle, co v něm byla, a čekat až skřeti přestanou čmuchat kolem a my budem moct vylízt… Ale v tý truhle jsme potom našli…“

Petr (Raven): Ravenovi vyklouznul korbel z prstů a začal hlasitě chrápat. Ani studia na univerzitě jej nepřipravila na trpasličí vděk..

Reklamy

0 Responses to “RPG, co to je?”



  1. Napsat komentář

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s




Reklamy

%d bloggers like this: